Forbedr din digitale tilstedeværelse
Forbedr din digitale tilstedeværelse
For virksomheder og især for selvstændige iværksættere er en
online tilstedeværelse i dag et af de vigtigste parametre i forhold til at
udbrede kendskabet til virksomheden, at tiltrække nye kunder samt salg og
marketing. Derfor er det et uhyre vigtigt redskab i forhold til at drive,
optimere og fremtidssikre sin virksomhed. Her kommer nogle tips til, hvordan du
kan forbedre din digitale tilstedeværelse.
Opdatér hjemmeside
Første skridt til at forbedre din digitale tilstedeværelse er at
optimere og opdatere din hjemmeside, og gerne jævnligt. Sørg for at hjemmesiden
er præsentabel, moderne og brugervenlig, dvs. nem og intuitiv at bruge.
Derudover er det vigtigt at have in mente, at langt de fleste tilgår
hjemmesider fra deres mobil eller tablet i dag, og derfor er det vigtigt, at hjemmesiden
og indholdet også ser godt ud på disse devices.
Vær aktiv på sociale medier
Sociale medier er en stor del af de flestes hverdag i dag, og
langt de fleste mennesker har en profil på et eller flere sociale medier. Det
er derfor vigtigt, at din virksomhed er til stede på nogle af de mest anvendte
medier såsom Facebook, Instagram, TikTok, Twitter og/eller LinkedIn. Din
virksomhedstype afgør hvilke medier, der er relevante for din virksomhed at
være til stede på. Hvis du har en kreativ virksomhed, kunne fx Pinterest også
være et muligt medie.
Vedligehold SEO
SEO er et meget vigtigt værktøj i forhold til marketing og
forretningsdrift, da det er med til at optimere ens placering blandt søgeresultater
på søgemaskiner. Google er den klart vigtigste søgemaskine. SEO går blandt
andet ud på at bruge relevante søgeord på hjemmesiden og at lave relevant
kvalitetsindhold. Der findes mange parametre, man kan skrue på for at forbedre
sin SEO, og det kan være givet godt ud at tage et kursus eller eventuelt at få
professionel hjælp til dette. Hvis du mangler finansiering hertil, kan du vælge at tage et
virksomhedslån.
Skab spændende og engagerende indhold
At skabe spændende og engagerende indhold er en vigtig overordnet rettesnor,
når man vil forbedre sin digitale tilstedeværelse. Det nytter ikke noget at
opdatere din hjemmeside eller dine sociale medier, hvis indholdet ikke giver
mening for din målgruppe eller ikke er relevant. Kvalitetsindhold er derfor alfa
og omega for en god digital tilstedeværelse, fordi det er med til at gøre dine
potentielle kunder nysgerrige på dit brand og fastholde dem som kunder.
Lav visuelt indhold
I forlængelse af forrige punkt er det værd at nævne, at visuelt
indhold også er vigtigt i forhold til at engagere eventuelle og nuværende kunder.
Det visuelle indhold kan fx være billeder, videoer, gifs, memes eller andet. Det
er en støt stigende vigtig del af marketing og branding, da det er med til at
fange folk på en helt anden måde end tekst, der står alene.
Hold øje med online feedback
Der er masser af steder online, hvor folk kan komme med deres
mening om din virksomhed - både på sociale medier, på anmeldelsessider som
Trustpilot og andre online platforme. Det er en god idé at holde øje med, hvad
folk skriver og gerne at svare på deres henvendelser eller kommentarer, hvis
det giver mening. Det er med til at give folk en god opfattelse af din
virksomhed og dermed til at skabe et godt omdømme.