Forbedr din digitale tilstedeværelse

Forbedr din digitale tilstedeværelse

For virksomheder og især for selvstændige iværksættere er en online tilstedeværelse i dag et af de vigtigste parametre i forhold til at udbrede kendskabet til virksomheden, at tiltrække nye kunder samt salg og marketing. Derfor er det et uhyre vigtigt redskab i forhold til at drive, optimere og fremtidssikre sin virksomhed. Her kommer nogle tips til, hvordan du kan forbedre din digitale tilstedeværelse.

 

Opdatér hjemmeside

Første skridt til at forbedre din digitale tilstedeværelse er at optimere og opdatere din hjemmeside, og gerne jævnligt. Sørg for at hjemmesiden er præsentabel, moderne og brugervenlig, dvs. nem og intuitiv at bruge. Derudover er det vigtigt at have in mente, at langt de fleste tilgår hjemmesider fra deres mobil eller tablet i dag, og derfor er det vigtigt, at hjemmesiden og indholdet også ser godt ud på disse devices.

 

Vær aktiv på sociale medier

Sociale medier er en stor del af de flestes hverdag i dag, og langt de fleste mennesker har en profil på et eller flere sociale medier. Det er derfor vigtigt, at din virksomhed er til stede på nogle af de mest anvendte medier såsom Facebook, Instagram, TikTok, Twitter og/eller LinkedIn. Din virksomhedstype afgør hvilke medier, der er relevante for din virksomhed at være til stede på. Hvis du har en kreativ virksomhed, kunne fx Pinterest også være et muligt medie.

 

Vedligehold SEO

SEO er et meget vigtigt værktøj i forhold til marketing og forretningsdrift, da det er med til at optimere ens placering blandt søgeresultater på søgemaskiner. Google er den klart vigtigste søgemaskine. SEO går blandt andet ud på at bruge relevante søgeord på hjemmesiden og at lave relevant kvalitetsindhold. Der findes mange parametre, man kan skrue på for at forbedre sin SEO, og det kan være givet godt ud at tage et kursus eller eventuelt at få professionel hjælp til dette. Hvis du mangler finansiering hertil, kan du vælge at tage et virksomhedslån.

 

Skab spændende og engagerende indhold

At skabe spændende og engagerende indhold er en vigtig overordnet rettesnor, når man vil forbedre sin digitale tilstedeværelse. Det nytter ikke noget at opdatere din hjemmeside eller dine sociale medier, hvis indholdet ikke giver mening for din målgruppe eller ikke er relevant. Kvalitetsindhold er derfor alfa og omega for en god digital tilstedeværelse, fordi det er med til at gøre dine potentielle kunder nysgerrige på dit brand og fastholde dem som kunder.

 

Lav visuelt indhold

I forlængelse af forrige punkt er det værd at nævne, at visuelt indhold også er vigtigt i forhold til at engagere eventuelle og nuværende kunder. Det visuelle indhold kan fx være billeder, videoer, gifs, memes eller andet. Det er en støt stigende vigtig del af marketing og branding, da det er med til at fange folk på en helt anden måde end tekst, der står alene.

 

Hold øje med online feedback

Der er masser af steder online, hvor folk kan komme med deres mening om din virksomhed - både på sociale medier, på anmeldelsessider som Trustpilot og andre online platforme. Det er en god idé at holde øje med, hvad folk skriver og gerne at svare på deres henvendelser eller kommentarer, hvis det giver mening. Det er med til at give folk en god opfattelse af din virksomhed og dermed til at skabe et godt omdømme.