Få en god start på din virksomhed

Enhver kan skabe et produkt. Det er ikke den hårde del. Den hårde del består i at sælge produktet.

 

Hvis du driver en forretning på nettet, f.eks. en webshop, så er der nogle helt fundamentale ting du bør forstå, før du overhovedet begynder at sælge det i dit marked. Og måske endda helt før du skaber dit produkt. Måden du markedsfører det på bør nemlig være en del af produktet selv. Hvad vil du slå på, hvilket behov vil dit produkt indfri. I dag er der konkurrence i stort set alle nicher og du skal derfor også vurdere, om du vil gå ind i et marked og har en ærlig chance for at slå igennem. Det handler om at få en god start på din virksomhed.

 

I denne guide kigger vi nærmere på, hvordan du med markedsføring og strategiske overvejelser kan komme godt fra start.

 

Forstå din målgruppe

 

Success starter med at forstå dine kunder og deres behov. Det er afgørende af 2 årsager:

 

·         For at skabe et produkt der opfylder dine kunders behov.

·         For at sælge dit produkt skal du vide hvor dine kunder er rent geografisk, deres værdier og forventninger.

 

Når du ved hvem dine kunder er, så kan du også bedre udnytte din tid og dedikere ressourcer og midler til at nå dem. Du kan f.eks. fokusere på digital marketing i form af Google Ads, SEO, sociale medier, display eller mere traditionelle tv-reklamer. Du kan også optimere dit website til en bedre brugeroplevelse, hvilket kan øge din konverteringsrate og dit salg.

 

Det er vigtigt at du løbende evaluerer dit syn på målgruppen, så du forfølger de rigtige kunder og tage stilling til, hvad du kan gøre, for at maksimere din omsætning med den tid du har til rådighed. Det er en kontinuerlig proces. Hvis din målgruppe finder dig igennem Google, så er det f.eks. en god idé at få udarbejdet en søgeordsanalyse eller opdateret din eksisterende. På den måde kan du kortlægge dine kunders søgeadfærd og du kan se hvilke søgeord de ofte anvender. Er du i et marked med høj konkurrence, så bør du også få udarbejdet en mere dybdegående konkurrentanalyse, så du kan se hvad du er oppe imod og tilpasse strategien derefter.

 

For at forstå dine kunders behov, kan du også stille dig selv følgende spørgsmål:

 

1. Hvad vil kunden have?

 

Dette er helt grundlæggende. Som sagt skal dit produkt opfylde et givent behov eller problem. Hvis behovet ikke er mødt, så er alt andet ligegyldigt!

 

2. Hvad køber kunden fra dig?

 

Det er vigtigt at forstå hvad kunderne finder mest værdifuldt ved netop dit produkt. Pas derfor på med kun at sælge egenskaberne ved dit produkt. Sælg dem rendyrket værdi som i “hvad får jeg ud af det?” og giv dem så lidt mere. Forsøg på bedste vis, visuelt eller med skrift at kommunikere hvad kunden får ved at købe dit produkt, så der er fuld gennemsigtighed.

 

3. Hvad kan kunden forvente efter salget?

 

Den hårdeste del af et salg starter først efter salget. Det er en kritisk periode hvor du som leverandør skal bevise, at dit produkt lever op til det du har lovet. Realiser eller fiasko! Sørg derfor for at I fra starten har afstemt forventninger, så kunden præcis hvad han kan forvente og hvornår. Og giv gerne kunden lidt ekstra, da det ofte bidrager til et langvarigt samarbejde, uanset om du sælger et produkt eller en service.

 

Overvej også hvilke ting kunderne finder mest værdifuldt i forhold til dit produkt. Hvis du f.eks. sælger biler, så er sikkerhed og komfort måske i højsædet hos kunden. Hvis du sælger markedsføring, så er det måske dedikeret rådgivning, målbare løsninger, garantier, synlighed og vækst i Google.

 

Når du tænker på hvad dine kunder vil have, så er her nogle ting at have i baghovedet:

 

·         De vil have at du lytter til dem

·         De vil have du er dedikeret i at løse deres problemer

·         De vil have du er ekspert, så du er en oprigtig kilde til informationer

·         De vil have fair priser der matcher dit produkt

·         De vil have dig til at stå bag ved det du sælger

·         De vil have sikkerhed for at du er der for dem igennem hele samarbejdet

 

Sidst men ikke mindst så husk på, at kunder er mere observerende i forhold til det du leverer fremfor det du siger!

 

Skil dig ud fra dine konkurrenter

 

Gør alt hvad du kan, for at skille dig ud fra mængden, så kunderne får flere fordele ved at vælge dig fremfor konkurrenterne. Hvis du ikke kan nævne minimum 4 ting der skiller dig ud, så er du slet ikke klar til at sende dit produkt ud i markedet og da slet ikke til at levere målrettet marketing.

 

Dine “unikke sellingpoints” som man også kalder det, er der hvor du leverer absolut størst værdi med dit produkt. At du så har nogle sellingpoints som andre også har er helt normalt. Men sørg for at der er nogle der for alvor skiller dig ud fra dine konkurrenter, så kunden i sidste ende vælger dig som samarbejdspartner.

 

Hvorfor skal kunden vælge dig?

 

Tager man f.eks. tøjbranchen, så er der rigtig stor konkurrence på nettet fra brands så som Zalando og Boozt. Indenfor denne og mange andre brancher handler det om at oparbejde en skarp profil og et troværdigt brand. Derfor: sælg løsninger der integrerer din marketing i produktet og fremhæv de vigtigste ting som kunden opnår ved købet.

 

Skab så et produkt der appeller til dine kunder og gå skridtet længere for at give dem en god oplevelse. Dette vil i sidste ende gøre dit firma til det foretrukne valg, som kunderne vil anbefale til andre med samme behov. Prøv f.eks. at kigge på følgende, med henblik på at skille dig mere ud i dit marked:

 

Pris: Overvej at give guides, produktprøver gratis til målgruppen. Du kan også overveje at give produktet gratis, for så at tage penge for rådgivning og support. I sidste ende noget som du skal tage stilling til i din forretningsstrategi.

 

Design: Giv dit produkt et design der springer i øjnene, appellerer til målgruppens sanser eller sunde fornuft. Design er det første som spiller ind når vi taler et fysisk produkt.

 

Service: Tag skridtet videre og giv målgruppen en komplet oplevelse. Sælg ikke kun et produkt men en løsning, der er skræddersyet til kundens behov. Det kan f.eks. være en løsning på SEO, hvor der kun er de ting med som kunden har behov for. Det kan også være en løsning på Google Ads, der kommer med anbefalinger til annoncebudget og prissættes ud fra størrelsen på kundens produktsortiment.

 

Hvis du kan finde en måde at få dit firma til at skille sig ud, være anderledes og få folk til at reagere, uanset om det er godt eller skidt, så er du allerede kommet rigtig langt! Enten er du synlig eller usynlighed. Kom foran i dag!